zaterdag 11 september 2010

Als er geen bokalen meer zijn...

...kan je geen confituur meer maken. Met deze wijsheid in mijn achterhoofd ging ik winkelen en maakte ook al eten  voor morgen. Enkel voor de oudjes want ikzelf mag genieten van vegetarische lasagne door Plutomeisje klaargemaakt. (note to self: het recept toch eens vragen)
Doel van de missie: het verwerven van kleine bokaaltjes. Want wat is er leuker dan bokaaltjes zelfgemaakte confituur uitdelen. Het jammere van grote bokalen is het feit dat de confituur dan zo snel op is. En iemand de twee variëteiten laten proeven die je gemaakt hebt, dat gaat al helemaal niet meer.Grotere bokaaltjes kunnen bij de grootmoeder gehaald worden. Misschien als ik eens een gigantische lading confituur maak?

Couscous met allerhande groenten uit bokalen en wat ham in blokjes gesneden. Om toch wat vlees in het gerecht te hebben want mijn vader deelt mijn mening ivm vlees niet.
  -mening van de papa: Een maaltijd is niet volledig zonder vlees (en spaghetti bolognese is trouwens geen middagmaal)
tegenover
  - mijn mening: we eten al te veel vlees, ik ga niet volledig zonder, maar we kunnen het wel beperken (minder vlees is beter voor het milieu, de persoonlijke gezondheid, het op peil te houden gewicht... moet ik nog verder opsommen)

Vandaar dus mijn nieuwe aanwinsten die staan wachten op de perenconfituur (met kaneel) van morgenochtend. Het recept post ik eventueel later wel eens. Het komt uit het oerkookboek, de kookbijbel, een boek die nergens mag ontbreken. 'Den kookboek van den boerinnenbond' dus. In een lekker retro kaftje nog, met een kleurenfoto waarop een groentenlandschap staat gefotografeerd. Op het kookboekenschap bij mijn broer staat de nieuwe versie, waar ik stiekem wel jaloers op ben. Voegt mentaal 'ons kookboek' toe aan haar verlanglijstje.

fun fact:
Op de wikipedia pagina 'kookboek' staat het volgende

Beroemde kookboeken uit het heden










Kortom, hoe de zoektocht naar bokalen (trouwens een succes), kan leiden tot een blogpost die mijn favoriete kookboek in de spotlight zet.

Morgenochten vroeg opstaan, confituurtaart met zelfgemaakte pruimenconfituur maken en cake met stukjes peer. En ondertussen ook de confituur die nu een nachtje staat te trekken, maken. Of zou ik toch gaan voor de confituurtaart met perenconfituur? Een overdosis peren, dat kan toch niet? 

1 opmerking:

  1. Zowel perencake als de pruimenconfituurtaart vielen bij mezelf heel erg in de smaak hoor gisteren. Over keukenprinsessen gesproken, gij zijt een echte!
    Trouwens, confituurtaart met perenconfituur, is dat voor de volgende keer (kijkt heel lief)?

    BeantwoordenVerwijderen