maandag 8 oktober 2012

Veganistische supercupcakes

Ik bak al eventjes deze cupcakes en ze vallen zo immens in de smaak dat het één van mijn favoriete receptjes is geworden. Ik bakte ze voor het eerst voor een veganistische vriend. Ik ben persoonlijk niet veganistisch, eerder een slimme eter maar ik respecteer de keuze wel. Er zit toch wel een rijtje logisch redeneren achter.
Nu zijn deze cupcakes bovendien superlekker, dus vergeet dat vegan aspect eventjes en laat je maar gaan. In de leraarszaal en op feestjes doen ze het echt goed, en de mensen blijven het recept vragen. Dus hoog tijd dat ik het hier ook eens deel. De vrienden komen ook soms terug om hier nog eens een receptje na te lezen...


Veganistische cupcakes
Voor een 18-24 tal cupcakes
- 1 eetlepel (15ml) apple cider azijn
- 1 +1/2 cup (350 ml) gewone soja melk
- 2 +3/4 cup (345 g) zelfrijzende bloem
- 2 theelepels (10 g) bakpoeder
- ½ theelepel  (2,3g) baksoda
- ½ theelepel (3g) zout
- 1 cup (200g) suiker
- ½ cup (120ml) olie (ik nam ofwel arachideolie of zonnebloemolie)
- 1 theelepel (5ml) vanille extract of 1 zakje vanille suiker
(voor chocolade cupcakes 1 cup cacaopoeder)

over voorverwarmen op 180°

1. Meng de soja melk met de cider azijn, goed kloppen en laten staan. Het ziet er wat vreemd uit maar dit is normaal.
2. Meng de bloem, suiker, bakpoeder, baksoda, vanillesuiker en eventueel cacaopoeder grondig.

3. Doe de olie bij het soja-azijn mengsel en goed roeren. Als je vanille-extract gebruikt, dit nu bij het mengsel voegen.

4. Doe de ‘natte’ ingredienten bij de droge en goed mengen. Ik gebruik hiervoor een elektrische mixer

5. Vul de cupcake papiertjes, blijf ongeveer 1 cm onder de rand. Dan komen ze mooi omhoog
6. Bak voor 20-25 minuten, als je ze vlugger begint te ruiken, eventjes controleren of ze nog niet bruin zijn. (bruin is meer dan klaar)

Origineel recept op
http://www.wikihow.com/Make-Vegan-Cupcakes


Next up: Oma Marie-Louise haar frangipanne-taart (zo simpel en lekker dat je er niet goed van wordt...)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten